Dobre rady żywieniowe w czasie pandemii i nie tylko

Aktualności Comments Off 26

Koronawirus –  pierwszą linia obrony jest unikanie miejsc zatłoczonych, osób kaszlących, dużych skupisk ludzi, i co ważne, częste mycie rąk. Drugą linią obrony jest własna odporność, którą możemy stymulować przez odpowiednie odżywanie się . W utrzymaniu zrównoważonej diety może pomóc nam wiele składników odżywczych, które są zaangażowane w funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. Zaliczamy do nich :

Pieprz wpłynie doskonale na nasz metabolizm, pobudzi produkcje soków trawiennych i przyśpieszy trawienie.
Witamina B12. Bogate źródło tej witaminy to głównie ryby – szczupaki, śledzie, pstrągi, makrele oraz jaja i nabiał. Zapewnienie diety bogatej w ten składnik obniża ryzyko zachorowania – zwłaszcza w tak kryzysowej sytuacji jak pandemia covid-19.
Mrożone owoce i warzywa też mogą być cennym źródłem witamin. W takiej sytuacji możemy posiłkować się mrożonkami. Można z nich przyrządzić koktajle, desery lub zupy 
Białko pomaga szybko osiągnąć uczucie sytości. Rośliny bogate w białko to m.in. : soczewica, czarna fasola, groszek, kukurydza, pszenica, ziemniaki oraz ryż. 
Błonnik, witamina D i odpowiednie nawodnienie mają wpływ na odporność. Nie powinniśmy zapomnieć o odpowiednim nawodnieniu organizmu – 1,5 – 2l wody to średnie zapotrzebowanie dla każdego organizmu. Warto zadbać o to by nasze posiłki były bogate w błonnik oraz o suplementacje witaminą D.

Podczas pandemii COVID-19 należy szczególnie zadbać o dietę, która wzmocni nasz organizm i pozwoli zminimalizować zagrożenie zachorowania. Oto klika „złotych zasad”:

⦁ Po pierwsze: jedz tyle, ile potrzebujesz – niedobory lub namiary żywieniowe mogą wpłynąć niekorzystnie na układ odpornościowy.
⦁ Po drugie: makroskładniki – białko, węglowodany i odpowiednie tłuszcze zapewnią naszemu organizmowi równowagę.
⦁ Po trzecie: Uwaga! Papierosy, e-papierosy i dym tytoniowy – wyraźnie zwiększają ryzyko każdej infekcji.
 ⦁ Po czwarte: nie pij alkoholu – poleca się go do stosowania zewnętrznego w celu odkażania, jednak spożywanie wysokoprocentowych trunków powoduje osłabienia odporności, co zwiększa ryzyko infekcji.
⦁ Po piąte: nie przesadzaj z sokami – jedna szklanka soku dziennie wystarczy, ponieważ zawiera dużą ilość cukru.
⦁ Po szóste: ostrożnie z naparami ziołowymi – niektóre zioła wchodzą w interakcje z lekami osłabiając ich działanie. Polecane są napary z lipy, rumianku, mięty pokrzywy i melisy.
⦁ Po siódme: superfood – czyli żywność nieprzetworzona bogata w składniki oksydacyjne takie jak : witamina C, E, D, cynk, kawy omega-3 oraz selen.  Zaliczane są do nich m.in: jagody, orzechy, nasiona, zielone warzywa, owoce cytrusowe, tłuste ryby, pełnoziarniste pieczywo

 Tekst: Weronika Głąb

Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Tarnowie

Wyszukaj

Powrót na górę

Zmiana rozmiaru czcionki

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z ciasteczek. więcej informacji

Ustawienia dotyczące ciasteczek są ustawione na "zezwalaj na ciasteczka". Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij